Lavastaja Kamile Gudmonaite
Dramaturg Tekle Kavtaradze
Kunstnik Barbora Sulniute
Helilooja Dominykas Digimas
Videokujundaja Laura Romanova
Valguskujundaja Karolin Tamm
Laval projektikoor Reeda Tootsi juhendamisel
Kooriooper "Liustikud" on Vaba Lava 2020/21 kuraatorprogrammi kuuluv hooaja avalavastus, mis võtab vaatluse alla kaks generatsiooni – 90ndatel sündinud noorte ja nende vanemate generatsiooni. Muusikat, sõna ja tantsu ühendava lavastuse kaudu püütakse jõuda lähemale mõistmisele, kas ja kui siis - miks erinevad vaatlusalused põlvkonnad ehk ühed, kes on elanud NSV Liidus ja teised, kes on sündinud sellest väljapool. Lavastuse dramaturgia põhineb intervjuudel, mis on läbi viidud fookuses olevate generatsioonide esindajatega.
Lavastuse loomingulise meeskonna tuumiku moodustab Leedu päritolu ja seal aktiivselt tegutsev noorte nelik - lavastaja Kamile Gudmonaite, dramaturg Tekle Kavtaradze, kunstnik Barbora Sulniute ja helilooja Dominykas Digimas.
Lavastuse idee peale tuli Kamile Kudmonaite juba pikka aega tagasi teatrikooli õpingute ajal. Tema tähelepanukeskmesse tõusis aina enam see, kui erinevalt tajusid kunsti- ja maailmaasju tema (tema kursusekaaslased) ja õppejõud. Toimusid pidevad vaidlused väärtuste, valikute ja maitse üle. Viimse tõukejõu teemaga lähemalt tegelema hakkamiseks andis läinud aastal Leedu ühe olulisema ja võiks öelda, et ikoonilise 50ndates aastates teatrilavastaja ning õppejõu generatsioonide teemaline postitus Facebookis. Arvamusavalduses nimetas teatrikorüfee 90ndatel sündinud põlvkonda positivistlikuks hipide peavooluks, kes naiivselt võitleb sotsiaalse õigluse eest. Kamile võttis postituse sõnumit üpris isiklikult, sest tema lavastused põhinevad enamasti just sotsiaalsetel probleemidel. Siit peale sai alguse laiem uurimuslik protsess ning huvi, kas üldse ja kuivõrd siis erinevad tema ja tema vanemate põlvkond. Esile kerkisid mitmed küsimused nagu miks tundis noor lavastaja end vanema generatsiooni lavastaja postitusest puututatud? Kas ta kartis, et see on tõsi, mis väideti? Miks tahetakse noort generatsiooni muuta? Kas vanemal põlvkonnal võib olla hirm nende väljavahetamise ees? Kas lavastuse loojate generatsioonil on hirm olla väiksemad kui noorte eelkäijad? Miks tunnevad noored aeg-ajalt ärritust või viha, kui neid nimetatakse liialt liberaalseteks ning avatuteks?
Noored loojad on sündinud vabas Leedus ja nii kannavad nad nn esimese vaba generatsiooni silti. Neile näib, et õhus on üleüldine soov ja vajadus mõista, mis kaht generatsiooni eristab ja mis on need ajaloolised tingimused, mis väärtustest tulenevaid erinevusi esile toovad. Nad tõdevad, et nende põlvkonnale on ette heidetud liigset liberaalsust ja avatust ja nemad ise süüdistavad vanemaid konservativsuses ja kitsameelsuses. Samal ajal jääb alles tõenäosus, et tegelikke erinevusi, mida isiklikul tasandil justkui tuntakse, ühiskondlikus plaanis põlvkondade vahel ei esine. Lavastus püstitabki küsimused ja teravpunktid ning asub neile kaasahaaravas vormis vastuseid otsima. Laval astuvad üles kaks projektikoori, kelle juhendajaks on NUKU koori juht Reeda Toots.
---
LAVASTAJA Kamile Gudmonaite on 2018. aastal omandanud Leedu Muusika- ja teatriakadeemias magistrikraadi lavastaja erialal ning hetkel õpib sama ülikooli kunstide doktorantuuris.
Noore lavastaja karjääri kohta on ta loonud silmapaistvaid ja tunnustatud töid, lavastanud klassikalisi teatritekste Shakespeare'st Strindbergini Leedu Rahvuslikus Draamateatris, aga niisamuti teinud palju kõneainet ja positiivset vastukaja saanud töid kaasaegse teatri võtmes. Maailmas tähelepanu pälvinud on tema 2017. aasta lavastus "Trans, trans, trance", millega on edukalt osaletud mitmetel Euroopa teatrifestivalidel. Kamile peetakse Leedus hetkel üheks esile tõusvaimaks nooreks lavastajaks ja tulevikulootuseks. Lisaks teatrile on Gudmonaite jaoks oluline muusika ja nii, olles valitud Vaba Lava kuraatorprogrammi, ühendab ta kooriooperi näol need kaks armastust.