Näidendite­laenutamise haldamise ligipääsu saatmiseks on tarvis end autentida. Administraator võtab vajadusel ühendust.

Teil ei ole teatristatistika nägemisõigust!

Hüppa põhisisu juurde

See the latest info of Estonian theatre

In memoriam Tõnu Tamm

17.08.2021 09:55

Tõnu Tamm

22. XI 1942 – 14. VIII 2021

Tõnu Tamm lõpetas 1961 Tartu 1. Keskkooli ja 1965 Tallinna Riikliku Konservatooriumi lavakunstikateedri. Ta töötas 1965–76 Tallinna Riiklikus Noorsooteatris näitlejana, 1977–92 Draamateatris (1977–88 näitejuhina) ja 1994–98 Nukuteatris näitlejana ning 1999–2010 Estonias näitejuhina.

Otsekohe meenub Tõnu Tamme rollidest Väikevend. Eks see olene ka meenutaja vanusest, aga lüürilise hingega Väikevend, kes mõtliku vaatlejaloomusena küll Karlssoniga koos hullas ja möllas, aga isegi rõõmsameelsena ikka igatsevaks jäi, oli Tõnu Tammele omane. Samal ajal mängis ta unistajat Arno Tali, oma õpetaja Voldemar Panso lavastuses "Kevade". Ent ühelt sugestiivselt teatrifotolt vaatab vastu üsna ootamatu tegelane, Tammsaare härra Bõstrõi, Panso lavastuses "Inimene ja revolutsioon". Nii eluiga kui ka elukogemust mööda see justkui ei saanuks olla tollal alla 30-aastase näitleja roll. Ometi kiirgab päevapildist kummalist saladust. Ja palju aastaid hiljem ilmub järsku Mefistofeles (Nukuteatri "Faustike", 1995), kes tegutseb elusuuruse isandana keset nukkude universumit, vilgas ja liikuv, kavalate sädelevate silmadega, iginoor, muretu mängur. Aga olemuselt vaatleja temagi …!

Erinevaid tundetoone ja meeleolusid sisaldab näitleja elutee. "Kitarre käes ja mantel üle õla…" laulis Tõnu Tamm amüsantses duetis Kaarel Kilvetiga. Laulud on alles, neist hoovab stiili, vanaaegset ja vaimukat härrasmehelikkust, huumorit ja väärikust. "Oh armastus, sina kallis magus mesi…" oli ja jääb Noorsooteatri/Linnateatri konkurentsituks menulavastuseks, sealt see lauluduo alguse sai ja kestma jäi.

Tõnu Tamm oli ka lavastaja, tema teatritruudust kinnitab järjepidev lavastajatöö kodukandis, harrastajatega, kümme lavastust Kuusalurahva Teatris, alates aastast 2012.

Ja muidugi maalikunst. Erinevalt näitleja kaduvast loomingust jäävad maalid alles. Maskide maalid, mille olemuse on Tõnu Tamm näituse puhul sõnastanud nõnda: "Elu on üks suur teater ja maske kannavad kõik, nii on julgem arvata, et me oma mina nõnda varjame ja hoiame. Eks need pildid üldistuse poole püüa, aga kui nad kedagi meelde tuletavad, siis sellepärast, et olen proovides oma kolleegide näojooni uurides ja tundma õppides neid maske visandanud." (TMK 1989, nr 5). Taas paotub vaatlejahing. Eestimaa orhideede maalimisest sai Tõnu Tammele haruldane kirg ja loodusetundlik kutsumus. Kordumatu on iga õis ja iga pilt.

Ka kirjutamine on maalimine, sõnadega jäädvustatud pildi loomine. Tõnu Tamme kirjapandud vinjetid teatrimaailmast on taktitundeliselt märkavad, toonitatult subjektiivsed – nagu teatri puhul ainuvõimalik. Hea, et need on ilmutatud. Aga küllap neid on alles rohkemgi. Nii avavad sõnad koos portreteeritavaga alati ka portreteerijat ennast. Näiteks "Pilvede värvide" proovipäeviku katked (Teatrielu 1983), kus Tõnu Tamm tõdeb: "Loominguprotsessi üles kirjutada on raske, pisut mõttetugi. Aga siiski tundub äkki mõni mõte, ütlus, liigutus, vaade, meeleolu, misanstseeni sünd niivõrd põnev ja huvitav, et tekib vajadus see meelde jätta."

Ja kütkestavad portreed Helmi Tohvelmanist, Viive Ernesaksast, Velda Otsusest … Ainulised nähtused – nagu looduskaitsealused lilled. Koos Velda Otsusega mängisid nad luuletaja Toomas Liivi kuuldemängus "Pesukaru ja kummaline poiss" (1973), see kohtumine jäi mõlemale osalisele hinge. Poeetiline hüvastijätt lapsepõlvega, veel üks lüüriline variatsioon kujuteldavast hingekaaslasest. Velda Otsuse Pesukaru hella olemust ei anna kuidagi võrrelda Karlssoniga, Tõnu Tamme Poiss on aga Väikevenna sugulashing. Tamm on tänumeeles meenutanud: "See kuuldemäng kukkus välja nagu tegelikkusest kõrgemal, olustikust väljaspool olev luuleline mõistukõne õnneotsingutest ja selle leidmise võimalikkusest, lahkumisest ja õnne möödumisest."

Värvikad dünaamilised mosaiigikillud Viive Ernesaksast lõpetab Tamm nii: "Inimest vaadates me justkui kogume kilde-killukesi kokku, ja igaüks vastavalt oma arusaamisele, maitsele, inimese mõistmisele püüab neist luua mosaiigi. Mosaiik tuleb aga selline, nagu ta tuleb. Nendest välistest kildudest. Aga kas see on õige? Ei tea!" (Teatrimärkmik 1971/72)

Õpetajast Helmi Tohvelmanist sündis hiljem raamat "Helmi, õpeta meid tantsima!" (2013). Aga varasemas portreeloos "Minu õpetajale – aednikule" (Teatrimärkmik 1965–67) on tabav kirjeldus, kuis sündis liikumisjoonis lavastusele "Väikevend ja Karlsson katuselt": "Liikumise aluseks on kõnd katusel. Tähtis polnud olustikuline kribu-krabu, eluline täpsus, vaid kujundi täpsus, väljenduslik tõde. Kogu liikumine on vallatu, nagu lapse fantaasiast sündinud."

Niimoodi selginevad ka mälestused. Ajapikku. Rahunedes. Kujundlikuks kristalliseerudes.

Tõnu Tamme ärasaatmine toimub pereringis. Urn sängitatakse mulda Teatriliidu matuseplatsile Metsakalmistul.


Eesti Teatriliit
Eesti Näitlejate Liit
Eesti Draamateater
Tallinna Linnateater
Eesti Noorsooteater
Rahvusooper Estonia
Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia lavakunstikool