Birgitta Festival
02.08.2013 12:00
Birgitta Festival toimub käesoleval aastal 9.–18. augustini Pirita kloostri varemetes.
Birgitta Festival on muusikateatri festival, kus rõhk on sõnal „teater“. Maailmas valitseb praegu muusikateatris kaks suunda. Paljudes Ida–Euroopa maades, endistes Nõukogude Liidu teatrites ja ka Ameerikas pannakse rõhk muusikalisele esitusele ja püütakse lavastusega publikut mitte häirida. Põhiliselt saksa kultuuriruumis ja laiemalt Lääne-Euroopas evitakse muusikateatrit, kus kasutatakse kaasaegseid teatrikunsti vahendeid ja kus etendus on nauditav ka teatri, mitte ainult muusika vaatepunktist.
Seda suunda on Eestis hoidnud Birgitta Festival. On uhke, et just Birgitta Festival toob Eestisse maailma ühe põnevama muusikateatri – Berliini Komische Operi. Praegune kultuuriatašee Berliinis Harry Liivrand tutvustas seda ideed festivalile ja nii saabki siia toodud lavastus, mis lõi eelmisel hooajal Berliini teatrielus laineid. „7 surmapattu“ (16. august) on ühiskonna- ja perekonnakriitiline teos Bertold Brechti lõikavalt vaimukate tekstide ja Kurt Weilli muusikaga 20. sajandi alguse lööklaulude töötlustest. Lavastaja on Austraalia päritolu Barrie Kosky, kes jätkab vääriliselt Komische Operi juhtide säravat rida.
Algab aga festival Gounod´ooperiga „Faust“ (9., 11. august) – Euroopa üks olulisemaid tekste, 19. sajandi prantsuse helilooja romantiline muusika ja sügav filosoofia. Meie „Faust“ on just neile, kes Goethe draama tegevust teavad niigi, aga kel on põnev jälgida, mis toimub Fausti hinges. Lavastaja Ran Arthur Braun teeb justkui akna Fausti hinge näitamaks multimeedia kaudu seda, miks mees nii käitub. Mis ta hinges toimub. Inglise Opera Northi lavastus.
„Albert Herring“ (10. august) on andekas sotsiaalne komöödia ja võiks vabalt toimida draama-näidendina, niivõrd eredad on selle karakterid ja sedavõrd palju süžeelist koomikat. 20. sajandi Inglise helilooja Benjamin Britteni sarkastiline ja liigutav muusika lisab oma dimensiooni. Inglise Opera Northi lavastus Inglise väikelinna elust ja maiprintsi valimistest.
„Arabella“ (13., 14. august) on festivali poolt tellitud teos (libreto Leelo Tungal ja muusika Olav Ehala), mille lavastaja on Margus Kasterpalu, osades Maria Soomets, Hannes Kaljujärv, Rain Simmul, Tanja Mihhailova jt. See on kogupere-muusikal. Aino Perviku tuntud Arabella-lugude teravik on nüüd sellel, et kuidas kasvab laps, kui tema maailma täiskasvanud on ööl ja päeval ametis mammona kogumisega. Oluline on rändur Hasso ilmumine Arabella ellu, siit saab alguse ta maailmapildi muutumine. Ka mustlastel on muusikalis oluline osa. Ja isa Taaniel Tina vast jääb viimases merelahingus siiski ellu… sest lapsel on isa vaja.
Ooper „Tsaari mõrsja“ (15. august) on teos armunelinurgast, kus meeletu ühepoolne kirg hukutab kõik asjaosalised. Koos festivaliga „Promfest“ valminud teos, milles laulavad viimase rahvusvahelise laulukonkursi võitjad eri maadest, ooperimaailma homsed tähed. Hämmastava lavapildi – nappide dekoratsioonide ja kõnekate kostüümidega – teos. Põnev muusikateater.
Pärast „7 surmapattu“ tulevad traditsioonilised lavastused Kremli balletilt (17. ja 18. august). Esimesel õhtul on kavas kahest ooperist kokkupandud vaimukas Figaro-lugu (üks osa Rossini „Sevilla habemeajajast“ ja teine Mozarti „Figaro pulmast“). Ometi kord on Beaumarchais’ triloogia kaks osa, kaks Figarot ühte lavateosesse kokku pandud. Ja veel balletti. Teisel õhtul on laval muinasjutuballett „Uinuv kaunitar“ Pjotr Tšaikovski kauni romantilise muusika ja balletilegend Marius Petipa koreograafiaga.
Etendused algavad sel aastal kell 19,
info ja videokatked www.birgitta.ee
Heili Vaus-Tamm
pressiesindaja, produtsent
Tel 6699945
heili.vaus-tamm@filharmoonia.ee
Birgitta Festival on muusikateatri festival, kus rõhk on sõnal „teater“. Maailmas valitseb praegu muusikateatris kaks suunda. Paljudes Ida–Euroopa maades, endistes Nõukogude Liidu teatrites ja ka Ameerikas pannakse rõhk muusikalisele esitusele ja püütakse lavastusega publikut mitte häirida. Põhiliselt saksa kultuuriruumis ja laiemalt Lääne-Euroopas evitakse muusikateatrit, kus kasutatakse kaasaegseid teatrikunsti vahendeid ja kus etendus on nauditav ka teatri, mitte ainult muusika vaatepunktist.
Seda suunda on Eestis hoidnud Birgitta Festival. On uhke, et just Birgitta Festival toob Eestisse maailma ühe põnevama muusikateatri – Berliini Komische Operi. Praegune kultuuriatašee Berliinis Harry Liivrand tutvustas seda ideed festivalile ja nii saabki siia toodud lavastus, mis lõi eelmisel hooajal Berliini teatrielus laineid. „7 surmapattu“ (16. august) on ühiskonna- ja perekonnakriitiline teos Bertold Brechti lõikavalt vaimukate tekstide ja Kurt Weilli muusikaga 20. sajandi alguse lööklaulude töötlustest. Lavastaja on Austraalia päritolu Barrie Kosky, kes jätkab vääriliselt Komische Operi juhtide säravat rida.
Algab aga festival Gounod´ooperiga „Faust“ (9., 11. august) – Euroopa üks olulisemaid tekste, 19. sajandi prantsuse helilooja romantiline muusika ja sügav filosoofia. Meie „Faust“ on just neile, kes Goethe draama tegevust teavad niigi, aga kel on põnev jälgida, mis toimub Fausti hinges. Lavastaja Ran Arthur Braun teeb justkui akna Fausti hinge näitamaks multimeedia kaudu seda, miks mees nii käitub. Mis ta hinges toimub. Inglise Opera Northi lavastus.
„Albert Herring“ (10. august) on andekas sotsiaalne komöödia ja võiks vabalt toimida draama-näidendina, niivõrd eredad on selle karakterid ja sedavõrd palju süžeelist koomikat. 20. sajandi Inglise helilooja Benjamin Britteni sarkastiline ja liigutav muusika lisab oma dimensiooni. Inglise Opera Northi lavastus Inglise väikelinna elust ja maiprintsi valimistest.
„Arabella“ (13., 14. august) on festivali poolt tellitud teos (libreto Leelo Tungal ja muusika Olav Ehala), mille lavastaja on Margus Kasterpalu, osades Maria Soomets, Hannes Kaljujärv, Rain Simmul, Tanja Mihhailova jt. See on kogupere-muusikal. Aino Perviku tuntud Arabella-lugude teravik on nüüd sellel, et kuidas kasvab laps, kui tema maailma täiskasvanud on ööl ja päeval ametis mammona kogumisega. Oluline on rändur Hasso ilmumine Arabella ellu, siit saab alguse ta maailmapildi muutumine. Ka mustlastel on muusikalis oluline osa. Ja isa Taaniel Tina vast jääb viimases merelahingus siiski ellu… sest lapsel on isa vaja.
Ooper „Tsaari mõrsja“ (15. august) on teos armunelinurgast, kus meeletu ühepoolne kirg hukutab kõik asjaosalised. Koos festivaliga „Promfest“ valminud teos, milles laulavad viimase rahvusvahelise laulukonkursi võitjad eri maadest, ooperimaailma homsed tähed. Hämmastava lavapildi – nappide dekoratsioonide ja kõnekate kostüümidega – teos. Põnev muusikateater.
Pärast „7 surmapattu“ tulevad traditsioonilised lavastused Kremli balletilt (17. ja 18. august). Esimesel õhtul on kavas kahest ooperist kokkupandud vaimukas Figaro-lugu (üks osa Rossini „Sevilla habemeajajast“ ja teine Mozarti „Figaro pulmast“). Ometi kord on Beaumarchais’ triloogia kaks osa, kaks Figarot ühte lavateosesse kokku pandud. Ja veel balletti. Teisel õhtul on laval muinasjutuballett „Uinuv kaunitar“ Pjotr Tšaikovski kauni romantilise muusika ja balletilegend Marius Petipa koreograafiaga.
Etendused algavad sel aastal kell 19,
info ja videokatked www.birgitta.ee
Heili Vaus-Tamm
pressiesindaja, produtsent
Tel 6699945
heili.vaus-tamm@filharmoonia.ee