Sõltumatu Tantsu Loeng: lektor Anders Härm “Uue linna formular. Linnaaktsionism ja situatsionistide pärand”
25.02.2022 16:07
Sõltumatu Tantsu Lava 2021/22 hooaja loengusari "Avalik ruum ja koreograafia" uurib avaliku ruumi ja koreograafia vahelisi seoseid. Loengud toimuvad oktoobrist maini kord kuus Sõltumatu Tantsu Lava avaliku ruumi koreograafia residentuuriprogrammi osana.
3. märts 2022 kell 16 lektor Anders Härm "Uue linna formular. Linnaaktsionism ja situatsionistide pärand" Loeng toimub Sõltumatu Tantsu Laval ja ZOOMis.
Mingis mõttes võib öelda, et situatsionism oli ühelt poolt kogu modernse linnakogemuse ja urbanismisuhte kulminatsiooniks – see, mis algab flaneriiga 19. sajandi Pariisis, jätkub vene futuristidega revolutsioonieelsetele Moskva tänavatel, dadaistidega Esimese maailmasõja järgses Berliinis ja Pariisis ning sürrealistide erootiliste linnafantaasiatega 1920. ja 1930. aastatel – ja teisalt kogu kaasaegse avaliku ruumi aktsionismi nullpunktiks. Situatsionism määrab ja defineerib kõiki, jah, absoluutselt KÕIKI linnaga seonduvaid performatiivseid aktsionismipraktikaid tänapäevani välja: Reclaim the Streets või Occupy Wall Street ei oleks ilma situatsionistideta mitte iialgi sündinud, gerilja aiandus tekkinud, teisedki poliitilise vastupanu ja allumatuse strateegiad jalgu alla saanud. Situatsionistid teadvustasid praktikas seda, mida Henri Lefébvre tegi teoorias kui ta nimetas kaasaegseid ühiskondi “linnastunud ühiskondadeks”, pidades silmas seda, et tervet moodsat ühiskonda domineerib linnastumine või linlikkus kui printsiip: suund või tendents, millega on seotud teatud protsessid ja praktikad, mis ühiskondi ja kultuure defineerivad. Loeng käsitlebki situatsioniste ja nende mõju avaldusi hilisemates radikaalsetes avaliku ruumi aktsioonides ja performatiivsetes praktikates.
Anders Härm (1977) on EKA Kunstiteaduse ja Visuaalkultuuri Instituudi lektor ning kureerimise õppekava juht. Ta on töötanud aastatel 2002–2012 Tallinna Kunstihoone kuraatorina, olnud Eesti Kaasaegse Kunsti Muuseumi (EKKMi) asutaja ning aastatel 2010–2015 selle juht. Koos Priit Rauaga asutas ta 2005. aasta NU Performance Festivali ning kureeris selle kolm esimest väljalaset. 2000. ja 2003. aastal kureeris ta vastavalt Eesti paviljoni Veneetsia arhitektuuribiennaalil ja kunstibiennaalil. Tema olulisemad näitused on Xenos (2019), "Must maja" (2014) ja "Tumedus, tume" (2011) EKKMis, Ando Keskküla retrospektiiv "Tehnodeelia ja tegelikkus" (2020) ja "Salatoimikud" (koos Eha Komissaroviga, 2018) KUMUs ning "Blue Collar Blues" (2009), "Maalimine keelatud" (2005) ja "yBa" (koos Hanno Soansi ja Kiwaga, 2001) Tallinna Kunstihoones. Lisaks Eestile on Härm kureerinud näitusi Soomes, Sloveenias ja Norras. 2009. aastal ilmutas ta oma artiklikogumiku "Semionaudi päevaraamat" ning 2014. a. loeng-performance'ite tekstikogumiku "Kolm isamaalist kõnet".